W przypadku zwrotu towaru przez nabywcę lub pomyłki w wystawionej fakturze, sprzedawca jest zobowiązany do wystawienia faktury korygującej. Jeśli zmiany dotyczą ilości towaru wskazanego na fakturze (konieczne jest zwiększenie lub zmniejszenie stanu pierwotnego), wówczas wystawiana jest faktura korygująca pozycje.
W celu wystawienia faktury korygującej pozycje faktury przez czynnego podatnika VAT należy przejść do zakładki PRZYCHODY » SPRZEDAŻ, zaznaczyć fakturę, którą należy skorygować i wybrać MODYFIKUJ » KORYGUJ POZYCJE FAKTURY.
W pozycjach faktury należy podać wartości, które powinny znajdować się na prawidłowej fakturze. System sam przeliczy różnicę.
W polu UZASADNIENIE KOREKTY można podać powód sporządzenia faktury korygującej.
Zapisana korekta faktury będzie widoczna w zakładce PRZYCHODY » SPRZEDAŻ, a przy korygowanej fakturze sprzedaży pojawi się ikona informująca o wystawionej korekcie.
Korekty faktur sprzedaży ewidencjonowane są do Księgi Przychodów i Rozchodów lub Ewidencji Przychodów (w przypadku ryczałtowca) w dacie ostatniego dnia miesiąca. System dzięki księgowaniu korekty na ostatni dzień miesiąca jest w stanie ocenić jednoznacznie daną sytuację (czy np. mamy wystarczająca kwotę przychodów do pomniejszenia ), gdy wszystkie zapisy zostały już wprowadzone.
W sytuacji, gdy użytkownik poprzez wystawienie faktury korygującej chce wpłynąć na ilość towarów znajdujących się na stanie magazynowym musi pamiętać, by w zakładce ZAAWANSOWANE zaznaczyć okno WYWOŁAJ SKUTEK MAGAZYNOWY.
Po dokonaniu powyższego, w przypadku zwrotu towarów posiadających daty ważności, konieczne będzie dodatkowe określenie ilości produktów zwracanych w polu PRZYWRACANA ILOŚĆ oraz określenie do jakiej partii powinny zostać one zwrócone (uwzględniając ich daty ważności), w polu DATA WAŻNOŚCI PARTII. Dodatkowo kolumna MAKSYMALNA ILOŚĆ informuje użytkownika ile najwięcej produktu w ramach danej partii może zwrócić z powrotem na magazyn.
Zgodnie z powyższym produkty wrócą na stan magazynu do partii z których zostały pierwotnie zdjęte z uwzględnieniem ich dat ważności. Więcej na temat dat ważności w systemie w artykule: Daty ważności w rozbudowanym magazynie
Zapisana korekta faktury będzie widoczna w zakładce PRZYCHODY » SPRZEDAŻ, a przy błędnej fakturze sprzedaży pojawi się ikona informująca o wystawionej korekcie.
Faktury korygujące ewidencjonowane są w:
W przypadku zwrotu towaru, należy wystawić fakturę korygującą pozycje do tej faktury do paragonu. W tym celu należy wejść w zakładkę PRZYCHODY » SPRZEDAŻ, zaznaczyć fakturę do paragonu, a następnie wybrać MODYFIKUJ » KORYGUJ POZYCJE FAKTURY. W polu ILOŚĆ należy wpisać faktycznie sprzedaną liczbę towarów oraz podać uzasadnienie korekty. W przypadku, gdy nastąpił całkowity zwrot towaru, w polu ILOŚĆ należy wpisać "0".
Ponieważ zarówno wystawienie faktury do paragonu jak i korekty faktury do paragonu nie jest ujmowane w ewidencji (KPIR / Ewidencji przychodów ani rejestrze VAT sprzedaży), celem zmniejszenia przychodu, zwrot należy ująć w:
Tak sporządzoną ewidencję zwrotów, należy wprowadzić przez zakładkę PRZYCHODY » INNE PRZYCHODY » ZAKSIĘGOWANE » DODAJ INNY PRZYCHÓD » SPRZEDAŻ, zaznaczyć opcję BRAK KONTRAHENTA, w polu NUMER DOKUMENTU wpisać EWIDENCJA ZWROTÓW [numer/miesiąc/rok], a wprowadzane kwoty poprzedzić znakiem minus.
W przypadku czynnych podatników VAT, przechodząc do podzakładki ZAAWANSOWANE jako RODZAJ SPRZEDAŻY JPK V7 należy wybrać RO.
Jeśli przy wystawianiu faktury korygującej sprzedawca nie posiada dokumentacji dotyczącej ustaleń warunków wystawienia korekty dokonanych z nabywcą, należy podczas wystawiania zaznaczyć opcję BRAK DOKUMENTACJI DO KOREKTY.
Użycie tej opcji spowoduje, że faktura korekta nie zostanie zaksięgowana do rejestru VAT. Jedynie wartość netto z faktury korekty zostanie ujęta w KPIR lub Ewidencji przychodów w dacie ostatniego dnia miesiąca. System dzięki zaksięgowaniu korekty na ostatni dzień miesiąca jest w stanie ocenić jednoznacznie daną sytuację (czy np. mamy wystarczająca kwotę przychodów do pomniejszenia ), gdy wszystkie zapisy zostały już wprowadzone.
Po uzyskaniu odpowiedniej dokumentacji datę jej otrzymania należy wprowadzić poprzez opcję DODAJ POTWIERDZENIE ODBIORU KOREKTY, które pojawi się po kliknięciu w numer korekty.
Wówczas pojawi się okno, w którym należy podać datę uzyskania dokumentacji potwierdzającej warunki wystawienia korekty ustalone pomiędzy sprzedawcą a nabywcą.
Data ta staje się jednocześnie datą, pod jaką faktura korekta zostanie wykazana w rejestrze VAT sprzedaży i tym samym ujęta w JPK V7M / JPK V7K.
Wystawiona korekta faktury będzie widoczna w zakładce PRZYCHODY » SPRZEDAŻ, a przy korygowanej fakturze sprzedaży pojawi się ikona
Aby wystawić fakturę korygującą dotyczącą poprzednich okresów należy przejść do zakładki PRZYCHODY » SPRZEDAŻ, zaznaczyć fakturę, którą należy skorygować i wybrać MODYFIKUJ » KORYGUJ POZYCJE FAKTURY. W oknie dodawania faktury korygującej po uzupełnieniu podstawowych danych, w polu:
Daty te mogą być wcześniejsze niż data wystawienia korekty.