System wfirma.pl działa w oparciu o aktualne przepisy podatkowe, dzięki czemu użytkownicy mogą szybko i zgodnie z prawem wystawiać dokumenty sprzedażowe. Dane kontrahentów można pobrać z bazy GUS, a faktury wystawiać także w języku i walucie obcej, co jest bardzo przydatne przy transakcjach zagranicznych.
W celu wystawienia faktury sprzedaży należy przejść do zakładki PRZYCHODY » SPRZEDAŻ » WYSTAW » FAKTURĘ. W wyświetlonym oknie należy uzupełnić wszystkie wymagane pola.
W pierwszym kroku należy wybrać nabywcę:
przeglądając katalog (opcja SZUKAJ W KATALOGU) - jeżeli wcześniej dane kontrahenta zostały do niego wprowadzone (więcej na ten temat w artykule: Dodawanie nowego kontrahenta),
pobierając jego dane z GUS (więcej na ten temat w artykule: Wyszukiwanie danych kontrahenta w rejestrze GUS),
dodając nowego nabywcę - należy uzupełnić wszystkie dane, a program automatycznie doda nabywcę do katalogu kontrahentów.
Domyślnie w polu KRAJ ustawiono Polskę, jednak z rozwijanej listy można wybrać również inne kraje.
Dopisanie kontrahenta do katalogu jest opcjonalne, można z niego zrezygnować odznaczając kratkę ZAPISZ ZMIANY DO KATALOGU KONTRAHENTÓW.
Następnie należy uzupełnić podstawowe informacje dotyczące faktury:
W oknie wystawiania faktury VAT istnieje możliwość załączenia dodatkowych dokumentów. W tym celu należy kliknąć przycisk ZAŁĄCZ PLIKI, wskazać opcję WYBIERZ oraz załączyć plik z komputera.
W zakładce ZAAWANSOWANE dostępny jest szereg dodatkowych opcji, m.in.:
W zakładce KSIĘGOWE do wyboru pozostają:
Następnie pozostaje do uzupełnienia część dotycząca pozycji faktury. Należy wpisać ręcznie nazwę produktu lub usługi bądź wybrać je z katalogu produktów (więcej informacji o dodawaniu produktu lub usługi do katalogu w artykule: Dodawanie produktu oraz Magazyn). Po wyborze produktu/usługi wszystkie pola zostaną uzupełnione automatycznie.
Przy ręcznym wpisywaniu pozycji należy uzupełnić pola: PKWiU (wymóg konieczny w przypadku sprzedaży zwolnionej z VAT), jednostka miary, ilość, wybrać wyliczenie od ceny netto lub brutto (wyliczenie od brutto stosowane jest w przypadku sprzedaży na rzecz osób prywatnych). W tym miejscu istnieje również możliwość przyznania rabatu (procentowo) oraz ewentualnej zmiany stawki podatku VAT. Wartość netto lub brutto zostaną uzupełnione automatycznie.
oznakowania GTU, czyli kody dla wybranych grup towarów i usług (o czym więcej w artykule: Kody grup towarów i usług - GTU w JPK V7)
oznaczeń szczególnych rodzajów transakcji (o czym więcej w artykule: Oznaczenia szczególnych rodzajów transakcji w JPK V7)
Nadanie kodu GTU dla faktur sprzedaży w systemie wFirma.pl jest możliwe w ramach pakietu Menedżer sprzedaży + Magazyn, Księgowość online, Księgowość online + Magazyn.
Wyboru rodzajów kodów GTU dokonuje się w zakładce USTAWIENIA » PODATKI » RODZAJ TRANSAKCJI W JPK V7 » GTU, gdzie spośród 13 kodów, należy wskazać te właściwe.
Wyboru rodzajów transakcji szczególnych będzie można dokonać zakładce USTAWIENIA » PODATKI » RODZAJ TRANSAKCJI W JPK V7 » TRANSAKCJE SZCZEGÓLNE.
W przypadku, gdy przedmiot sprzedaży został objęty obowiązkowym oznaczeniem, należy przypisać mu właściwy kod GTU.
Nową pozycję produktu lub usługi na fakturze można dodać klikając na przycisk NOWY WIERSZ. Niepotrzebnie dodane wiersze można usunąć poprzez kliknięcie na znak “X”.
Jeżeli faktura dokumentuje transakcję szczególną, stosownego oznaczenia należy dokonać w podzakładce KSIĘGOWE.
W przypadku wyboru ryczałtu jako formy opodatkowania należy dodatkowo przy danym wierszu wybrać stawkę zryczałtowanego podatku, odpowiednią dla sprzedawanego produktu lub usługi. Do wyboru są:
Dodatkowo w polu OPIS można zamieścić opcjonalnie dodatkowe informacje widoczne na fakturze (limit do 512 znaków).
Istnieje również możliwość zapisania stałego tekstu, który będzie się pojawiał na fakturach. W celu jego ustawienia należy przejść do zakładki USTAWIENIA » FAKTURY » DODATKOWY TEKST.
W prawym górnym rogu okna znajduje się opcja USTAWIENIA OKNA. Daje ona możliwość zdecydowania, czy dla danego pola ma działać funkcja zapamiętywania wyboru.
Po wybraniu opcji edycji okna pojawi się komunikat WYBIERZ ZACHOWANIE POLA W PRZYSZŁOŚCI, w którym znajdują się 3 możliwości do wyboru.
W ostatnim kroku należy kliknąć na przycisk ZAPISZ. Faktura będzie widoczna na liście dokumentów w zakładce PRZYCHODY » SPRZEDAŻ. Zapis trafi również do Rejestru sprzedaży VAT oraz do Księgi Przychodów i Rozchodów lub Ewidencji przychodów dla ryczałtu (w przypadku pakietu Księgowość online i Księgowość online + magazyn), znajdujących się w zakładce EWIDENCJE.
Szczegóły wystawionego dokumentu można sprawdzić przez kliknięcie na niego. Wówczas zostanie wyświetlone okno z wszystkimi danymi, w którym można również sprawdzić PODGLĄD WYDRUKU w zakładce o takiej samej nazwie.
W przypadku użytkowania pakietu z magazynem (Zarządzanie sprzedażą + magazyn lub Księgowość online + magazyn) w szczegółach faktury w zakładce PODSTAWOWE INFORMACJE znajduje się informacja o zysku z danej transakcji sprzedaży towaru. System automatycznie porównuje cenę zakupu z kwotą sprzedaży i podaje zysk wartościowo oraz procentowo.
Aby numer rachunku bankowego był widoczny na każdej wystawionej fakturze, niezależnie od jej statusu i metody płatności, należy przejść do zakładki USTAWIENIA » FAKTURY » SZABLONY » USTAWIENIA SZABLONÓW i zaznaczyć pole WYMUŚ POKAZYWANIE RACHUNKU BANKOWEGO. Zmiany zostaną wprowadzone po wybraniu opcji ZAPISZ. Po zapisaniu zmian, na kolejnych wystawionych fakturach sprzedażowych pojawi się numer rachunku bankowego, jeśli takowy został wybrany podczas generowania faktury.
Dodatkowo w zakładce USTAWIENIA » FAKTURY » POWIADOMIENIA » E-MAIL można włączyć opcję DOŁĄCZ ODNOŚNIK DO FAKTURY.
Kontrahent, który również korzysta z systemu wFirma, po kliknięciu w ten link będzie miał możliwość automatycznego zaksięgowania otrzymanej faktury w swoich wydatkach. Więcej na ten temat w artykule: Automatyczne księgowanie faktury.