Dzięki funkcji kompletacji w systemie wfirma.pl możliwe jest wykonanie produkcji kompletu w magazynie - złożenie jednego produktu z kilku półproduktów, zachowując przy tym odpowiednie stany magazynowe.
Przykład 1.
Mamy na stanie 4 szt. nóg, 1 szt. blatu i 0 szt. gotowego produktu “stołu”. W ustawieniach gotowego produktu “stołu” - kompletu - należy wybrać kompletację, która oznacza, że gotowy produkt będzie składał się z 4 szt. nóg oraz 1 szt. blatu (uzupełniamy zakładkę KOMPLETACJA). Po realizacji montażu, system zdejmie z magazynu 4 szt. nóg i 1 szt. blatu ( za pomocą dokumentu RW), a przyjmie na stan 1 szt. gotowego produktu “stołu” (za pomocą dokumentu PW).
Aby móc skorzystać z kompletacji należy zdefiniować w systemie produkt - komplet. W tym celu należy przejść do zakładki: MAGAZYN » PRODUKTY i skorzystać z opcji PRODUKT » DODAJ PRODUKT. W oknie, które się otworzy należy w pierwszej kolejności zaznaczyć typ produktu - KOMPLET i uzupełnić pozostałe informacje o produkcie.
Następnie należy przejść do zakładki KOMPLEMENTACJA i wprowadzić części składowe, które będą wchodziły w skład produktu głównego (kompletu). Jeżeli półprodukt nie został wcześniej wprowadzony na magazyn to należy go dodać klikając w DODAJ PRODUKT. Szczegółowy opis dodawania produktów w magazynie znajduje się w artykule: Dodawanie produktu.
Automatycznie zostanie otwarte nowe okno Dodawania nowego produktu, w którym uzupełniamy dane dotyczące składnika. Następnie zapisujemy utworzony składnik, dzięki czemu materiał zostanie dodany do listy w kompletacji. Kolejno należy określić ilość danych pozycji wchodzących w skład kompletowania produktu. Po uzupełnieniu wszystkich danych tworzony komplet należy zapisać.
Jeśli materiały służące do wykonania wyrobu gotowego będą na stanie, możliwe będzie przystąpienie do zlecenia kompletacji towaru. W tym celu należy przejść do zakładki: MAGAZYN » PRODUKCJA i skorzystać z opcji NOWE ZLECENIE » MONTAŻ, gdzie w polu PRODUKT należy dodać stworzony komplet oraz uzupełnić jego ilość, którą planujemy wyprodukować.
Po zapisaniu okna zostanie utworzony nowy dokument ZPM (zlecenie produkcyjne montowania), o statusie: NOWE.
Następnie należy zaznaczyć utworzone zlecenie produkcyjne oraz wybrać z górnego paska opcję REALIZACJA » ZAKOŃCZ PRODUKCJĘ.
Po zakończeniu produkcji, status dokumentu ZPM zmieni się na ZAKOŃCZONE.
W ten sposób system zdejmie ze stanów magazynowych określoną ilość materiałów, które zostały zużyte w celu wykonania nowego towaru (za pomocą dokumentu RW). Natomiast stworzony komplet zostanie dodany do magazynu w ilości wskazanej w montażu (za pomocą dokumentu PW).
W przypadku gdy elementy kompletu mają włączone daty ważności, system zdejmie ze stanów magazynowych określoną ilość materiałów, które zostały zużyte w celu wykonania nowego kompletu zgodnie z metodą FeFo (pierwsze traci ważność, pierwsze wyszło).
W celu uzupełnienia daty ważności kompletu, należy przejść do zakładki: MAGAZYN » PRODUKTY. Następnie należy kliknąć na nazwę produktu, po czym przejść do podzakładki: MAGAZYN. W części PARTIE PRODUKTU należy kliknąć na ikonę kalendarza, po czym uzupełnić DATĘ WAŻNOŚCI.
Przykład 2.
Komplet “Sałatka” składa się z 1 szt. sałaty, 1 szt. puszki kukurydzy oraz 1 kg kurczaka. Składniki mają następujące partie produktów:
sałata:
partia 1 - data ważności 28.06.2019
partia 2 - data ważności 30.06.2019
kukurydza:
partia 1 - data ważności 21.02.2020
partia 2 - data ważności 20.01.2020
kurczak:
partia 1 - data ważności 2.07.2019
partia 2 - data ważności 5.07.2019
Wówczas komplet “Sałatka” (która ma włączone daty ważności), zostanie utworzony z partii, które pierwsze tracą ważność (zgodnie z zasadą FeFo). Oznacza to, że ze stanu magazynowego za pomocą dokumentu RW zostanie wydana:
partia 1 sałaty - z datą ważności 28.06.2019
partia 2 puszki kukurydzy - z datą ważności 20.01.2020
partia 1 kurczaka - z datą ważności 2.07.2019
Natomiast utworzony komplet “Sałatka”, nie będzie zawierać daty ważności. Należy ją samodzielnie wprowadzić w szczegółach produktu w podzakładce MAGAZYN.
Po przejściu powyższych kroków możliwe będzie wystawienie faktury dokumentującej sprzedaż produktu (kompletu) bezpośrednio z magazynu lub z zakładki PRZYCHODY » SPRZEDAŻ. Cenę produktu można dostosować ręcznie.
W celu wystawienia faktury sprzedaży z modułu Magazyn, należy przejść do zakładki: MAGAZYN » PRODUKTY. Następnie należy zaznaczyć sprzedawany produkt, po czym z górnego menu wybrać WYDANIE » NA PODSTAWIE FAKTURY. W wyświetlonym oknie należy uzupełnić wszystkie wymagane pola.
W celu wystawienia faktury sprzedaży, należy przejść do zakładki PRZYCHODY » SPRZEDAŻ » WYSTAW » FAKTURĘ. W wyświetlonym oknie należy uzupełnić wszystkie wymagane pola. Aby zaciągnąć produkt z magazynu należy wyszukać go w katalogu produktów.