Jak w systemie wprowadzić dodatkowe świadczenia dla pracownika w postaci pakietu medycznego czy karnetu sportowego, które są w 50% finansowane przez pracodawcę, a za pozostałą część płaci pracownik. Jak ustawić parametry dodatku, aby odpowiednio naliczony został podatek?
Dariusz, Kielce
Jeżeli dodatkowe świadczenia dla pracownika, czyli dla osoby zatrudnionej na podstawie umowy o pracę będą finansowane w części ze środków pracodawcy oraz nie wynikają z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, wówczas ich wartość podlega opodatkowaniu, gdyż stanowią przychód ze stosunku pracy.
W takiej sytuacji ich wartość w kwocie jaką finansuje pracodawca należy wprowadzić jako dodatek do wynagrodzenia poprzez KADRY » PRACOWNICY » KLIKNIĘCIE NA PRACOWNIKA » DODATKI I POTRĄCENIA » DODAJ » INNE DODATKI.
W zakładce PODSTAWOWE INFORMACJE, należy wprowadzić nazwę dodatku, określić okres, w jakim pracownik korzystał będzie z dodatku. Należy pamiętać, że okres ten nie może wykraczać poza obowiązującą umowę o pracę. W polu “zmienność” należy pozostawić rodzaj stały, a w polu “wartość” wprowadzić wartość świadczenia finansowaną przez pracodawcę, aby system prawidłowo obliczył podatek.
W drugiej zakładce okna wprowadzania dodatku - ZAAWANSOWANE, należy wprowadzić następujące parametry:
W kolejnej zakładce okna Dodawanie składnika wynagrodzenia - ZASADY POMNIEJSZANIA SKŁADNIKA PRZY NIEOBECNOŚCI pozycje poszczególnych rodzajów nieobecności, które zostaną zaznaczone sprawią, że dodana wartość świadczenia zostanie pomniejszona na liście płac, w przypadku wprowadzenia w grafiku pracownika danego rodzaju nieobecności. Dlatego też w tej zakładce wszystkie pozycje powinny pozostać odznaczone, ponieważ urlop wypoczynkowy czy inna krótkotrwała nieobecność nie wpłyną na zmianę wartości świadczenia jakim jest karnet sportowy czy inny benefit dla pracownika.
W ten sposób skonfigurowany dodatek pozwoli na naliczenie zaliczki na podatek od świadczenia dla pracownika, przy jednoczesnym nie uwzględnieniu kwoty świadczenia w samej wypłacie dla pracownika i odpowiednie ujęcie na liście płac w kwocie brutto, jednak bez konsekwencji księgowych.
Kolejnym krokiem powinno być dodanie potrącenia w kwocie jaką finansuje pracownik. W tym celu należy wprowadzić potrącenie poprzez KADRY » PRACOWNICY » KLIKNIĘCIE NA PRACOWNIKA » DODATKI I POTRĄCENIA » DODAJ » POTRĄCENIE.
Po tak zapisanym potrąceniu lista płac (KADRY » LISTY PŁAC » MENU » ZBIORCZE » DODAJ LISTĘ PŁAC) wyglądać będzie następująco:
Zostanie na niej uwzględniony zarówno inny dodatek jak i potrącenie.