Obowiązkiem przedsiębiorcy jest poinformowanie ZUSu o wysokości składek za siebie i pracowników - służą do tego deklaracje rozliczeniowe. Kolejnym obowiązkiem jest zgłoszenie i wyrejestrowanie z ubezpieczeń na deklaracjach zgłoszeniowych. Te informacje można wysłać przez internet. W systemie wFirma.pl w sposób łatwy i szybki sposób można tworzyć takie dokumenty. Możliwa jest również wysyłka deklaracji ZUS bez posiadania podpisu kwalifikowanego.
Korzystając z serwisu wFirma.pl istnieje możliwość bezpośredniej wysyłki deklaracji do ZUS w wersji elektronicznej. Opcja ta dostępna jest w zakładce START » ZUS » DEKLARACJE ROZLICZENIOWE / DEKLARACJE ZGŁOSZENIOWE. Po zaznaczeniu właściwej deklaracji podświetli się pole WYŚLIJ DO ZUS, gdzie wybrać należy WYŚLIJ DO ZUS.
Jeżeli firma nie posiada własnego podpisu elektronicznego, e-deklaracje mogą być wysyłane przy użyciu podpisów elektronicznych należących do wFirma.pl.
Aby skorzystać z tej opcji, pierwszym krokiem powinno być aktywowanie usługi E-deklaracje. Obecnie jest to możliwe dzięki wykonaniu jednorazowej weryfikacji firmy wykonując przelew w wysokości 10 PLN brutto. Dane do przelewu można znaleźć wchodząc w zakładkę USTAWIENIA » PODATKI » E-DEKLARACJE, klikając na link Dane do przelewu. Przelew należy wykonać co do zasady z konta firmowego, ważna tu jest zgodność danych podanych w systemie z tymi wprowadzonymi na koncie bankowym (w przypadku jednoosobowej działalności i spółek cywilnych będzie to imię i nazwisko, w przypadku spółek jest to nazwa spółki, lub imię i nazwisko wspólników wprowadzonych w systemie). W przypadku niezgodności danych usługa nie zostanie aktywowana.
Następnie konieczne jest zaakceptowanie warunków regulaminu, który dostępny w dolnej części okna.
W celu zlecenia deklaracji do wysyłki należy przejść do zakładki START » ZUS » DEKLARACJE ROZLICZENIOWE / DEKLARACJE ZGŁOSZENIOWE, zaznaczyć odpowiednią deklarację oraz następnie w górnym menu kliknąć WYŚLIJ DO ZUS, po czym wybrać WYŚLIJ DO ZUS. W oknie, które się pojawi należy przejść do zakładki Podpis- wfirma.pl i wybrać opcję Zleć do podpisu i wysyłki.
Użytkownik, który posiada ważny podpis kwalifikowany może sam wysłać deklarację do ZUS. W tym celu powinien przejść do zakładki START » ZUS » DEKLARACJE ROZLICZENIOWE / DEKLARACJE ZGŁOSZENIOWE, zaznaczyć odpowiednią deklarację i z górnego menu wybrać opcję WYŚLIJ/EKSPORTUJ » WYŚLIJ DO ZUS.
W oknie, które się pojawi, użytkownik powinien przejść do zakładki Własny podpis. Mechanizm podpisywania deklaracji wymaga zainstalowanej i włączonej javy w przeglądarce.
W tym miejscu należy wybrać Aplet do składania deklaracji i kliknąć na przycisk Podpisz deklarację.
Status wysyłki można sprawdzać klikając na kopertę, która pojawi się przy deklaracji. Po przyjęciu deklaracji przez ZUS możliwe będzie pobranie UPO.
Po wysyłce przy deklaracji pojawia się ikonka koperty, która wskazuje status przesyłki:
Po naciśnięciu w ikonę koperty pojawi się okno z historią zmian wysyłki.
Po przyjęciu przesyłki przez ZUS i pojawieniu się zielonej koperty można pobrać urzędowe poświadczenie odbioru poprzez zaznaczenie deklaracji i wybór opcji POBIERZ UPO. Na deklaracji pojawi się również numer potwierdzenia wysyłki taki sam jak na UPO. Będzie on widoczny na każdej stronie deklaracji zgłoszeniowej/rozliczeniowej.
Więcej na temat UPO: Potwierdzenie elektronicznej wysyłki deklaracji - UPO.
W momencie, w którym mamy kilka deklaracji zgłoszeniowych ZUA, ZWUA oraz ZZA warto skorzystać z opcji ich wysyłki w zestawie co pozwoli zaoszczędzić czas na wysyłce oraz podpisywaniu każdej deklaracji osobno.
Wysyłki deklaracji w zestawie można dokonać z poziomu zakładki START » ZUS » DEKLARACJE ZGŁOSZENIOWE lub KADRY » DEKLARACJĘ poprzez zaznaczenie deklaracji i wybranie akcji WYŚLIJ DO ZUS » WYŚLIJ ZESTAW DO ZUS.
W nowym oknie będzie istniała możliwość nadania nazwy dla zestawu oraz poprzez przeciągnięcie kafelka z daną deklaracją ustalenie kolejności ich podpisu oraz wysyłki.
Po kliknięciu przycisku DALEJ standardowo użytkownik zostanie przeniesiony do okna z wyborem sposobu wysyłki zestawu. Po wysłaniu zestawu pojawi się ikona obok każdej deklaracji wchodzącej w skład zestawu informująca o statusie jego wysyłki. Informację na temat stanu wysyłki zestawu dostępne będą po najechaniu na ikonę oraz po kliknięciu w nią. Dodatkowo za pomocą opcji definiowania kolumn w tabeli do tabeli z deklaracjami istnieje możliwość dodania kolumny NAZWA ZESTAWU.
Po dodaniu do tabeli kolumny z nazwą zestawu będzie istniała możliwość zarządzania zestawem. Po kliknięciu w jego nazwę otworzy się dodatkowe okno zawierające widok wysłanych deklaracji oraz historię komunikacji.
Jeżeli zestaw został odrzucony, to z poziomu szczegółów zestawu będzie istniała możliwość jego ponownej wysyłki. W tym celu należy wybrać akcję WYŚLIJ ZESTAW DO ZUS.
W przypadku, w którym zestaw zostanie odrzucony dostępna będzie opcja usunięcia deklaracji z zestawu. Usunięcia deklaracji z zestawu można dokonać po zaznaczeniu wybranej deklaracji poprzez opcję USUŃ Z ZESTAWU.
Po poprawniej wysyłce zestawu deklaracji będzie można pobrać jego UPO za pomocą opcji POBIERZ UPO.
W oknie szczegółów zestawu deklaracji dostępna jest również historia komunikacji z serwerem.
Z poziomu tej zakładki są wyświetlone wszystkie informację na temat danego zestawu takie jak np.: powód odrzucenia zestawu lub data jego przyjęcia.