W systemie wfirma.pl zaksięgujesz zakup środka trwałego oraz wprowadzisz go do ewidencji środków trwałych za pomocą jednego wpisu. Sprawdź, jak w prosty i szybki sposób zaksięgować zakup środków trwałych.
Zakup środków trwałych w systemie księguje się poprzez zakładkę WYDATKI » KSIĘGOWANIE » DODAJ » FAKTURA VAT/ FAKTURA (BEZ VAT) » MAJĄTEK TRWAŁY » ZAKUP ŚRODKÓW TRWAŁYCH, gdzie należy uzupełnić dane podstawowe z dokumenty zakupu a następnie dane dotyczące środka trwałego.
Po dokonaniu wyboru Kategorii (KŚT) system automatycznie dopasuje domyślą stawkę amortyzacji przy metodzie liniowej.
W wierszu WARTOŚĆ POCZĄTKOWA+ znajduje się pole, w którym można uzupełnić ewentualne pozostałe koszty, zwiększające wartość początkową środka trwałego, a które zostały poniesione do dnia przyjęcia środka trwałego do użytkowania.
Następnie w polu METODA AMORTYZACJI przedsiębiorca może wybrać jedną z czterech metod amortyzacji:
Wydatek wprowadzony na podstawie faktury VAT zostanie następnie ujęty w Rejestrze zakupu VAT. Natomiast do Księgi Przychodów i Rozchodów w kol. 13 (pozostałe wydatki) będą trafiały odpisy amortyzacyjne zgodnie z planem amortyzacji, który można zobaczyć w zakładce EWIDENCJE » ŚRODKI TRWAŁE, po kliknięciu na nazwę danego środka trwałego i wybraniu w nowo otwartym oknie zakładki PODSTAWOWE INFORMACJE.
W systemie wfirma.pl istnieje także możliwość modyfikowania planu amortyzacji. Użytkownik może samodzielnie określić, w których miesiącach będą księgowane odpisy amortyzacyjne. Wówczas w wybranym okresie rozliczeniowym do Księgi przychodów i rozchodów trafi zapis, który stanowić będzie sumę odpisów z danego okresu.
Aby zmienić częstotliwość księgowania odpisów amortyzacyjnych należy przejść do zakładki EWIDENCJE » ŚRODKI TRWAŁE, a następnie kliknąć w nazwę danego środka trwałego. Następnie w wyświetlonym oknie w podzakładce PODSTAWOWE INFORMACJE możliwe będzie wprowadzenie zmian w planie amortyzacji. Wówczas aby zmienić częstotliwość odpisów należy kliknąć w opcję ZMIEŃ i wybrać jedną z trzech dostępnych opcji:
MIESIĘCZNY - odpisy amortyzacyjne będą księgowane w KPIR na koniec każdego miesiąca,
KWARTALNY - odpisy amortyzacyjne z danego kwartału księgowane będą w ostatnim miesiącu kwartału,
ROCZNY - odpisy amortyzacyjne naliczone w ciągu roku zostaną ujęte w ewidencji KPIR dopiero w ostatnim miesiącu danego roku.
Użytkownicy mogą także tworzyć indywidualne plany amortyzacji poprzez przesuwanie kafelków. Wówczas aby przenieść dany odpis amortyzacyjny na kolejny okres rozliczeniowy należy przejść do zakładki EWIDENCJE » ŚRODKI TRWAŁE, a następnie kliknąć w nazwę danego środka trwałego. W wyświetlonym oknie w podzakładce PODSTAWOWE INFORMACJE wystarczy kliknąć na kafelek z odpisem, a następnie przeciągnąć go na wybrany miesiąc.
Po zapisaniu system automatycznie wygeneruje dokument OT, który użytkownik ma możliwość wydrukować z zakładki EWIDENCJE » ŚRODKI TRWAŁE, tam na liście należy kliknąć w nazwę środka trwałego i w oknie podglądu wybrać opcję DRUKUJ » DRUKUJ OT
lub przejść do zakładki DOKUMENTY MAJĄTKOWE, gdzie należy dany dokument zaznaczyć na liście i kliknąć opcję DRUKUJ. Pod wydruk trzeba podpiąć kopie dokumentów potwierdzających wartość początkową środka trwałego.