Zatrudnienie pracownika wiąże się dla pracodawcy z kilkoma obowiązkami, o których należy pamiętać. Najważniejszymi z nich są badania lekarskie i szkolenie bhp. Kolejnym krokiem jest podpisanie umowy z pracownikiem. Sprawdź, jak wygląda dodawanie umowy o pracę w systemie wFirma.pl
Dodawanie umowy o pracę w systemie wFirma.pl odbywa się z poziomu:
W następnym kroku należy określić jej rodzaj.
Dodatkowo istnieje możliwość masowego generowania umów. W tym celu należy zaznaczyć kilku pracowników, wybrać WYSTAW » UMOWĘ.
Dodawanie umowy o pracę należy zacząć od określenia, któremu pracownikowi chcemy ją przypisać.
W zakładce wprowadza się podstawowe parametry umowy takie jak: rodzaj umowy, kwotę brutto, wymiar etatu, daty podpisania, rozpoczęcia i zakończenia (jeżeli jest to umowa na czas określony) oraz nazwę stanowiska pracy.
Informacje odnośnie miejsca pracy zostaną uzupełnione automatycznie według danych wprowadzonych w zakładce USTAWIENIA.
System pozwala na utworzenie umowy o pracę:
W kwietniu 2023 roku nastąpiły istotne zmiany w Kodeksie pracy, m.in:
Wspomniane wyżej zmiany w Kodeksie pracy w znaczny sposób wpłynęły na umowę o pracę na okres próbny. Od 26 kwietnia 2023 r. umowa na okres próbny może zostać przedłużona o okres usprawiedliwionej nieobecności.
Informacje dotyczące możliwości przedłużenia umowy na okres próbny należy wpisać w części "Inne warunki zatrudnienia". Innym sposobem jest dopisanie odpowiednich informacji otwierając wydruk umowy w trybie edycji.
Nowe przepisy wprowadziły także obowiązek umieszczania na umowie informacji o dopuszczalnej liczbie godzin pracy ponad określony w umowie wymiar czasu pracy, których przekroczenie uprawnia pracownika, oprócz normalnego wynagrodzenia, do dodatku do wynagrodzenia, o którym mowa w art. 1511 § 1 Kodeksu pracy. Dotyczy to jednak tylko umów zawartych na część etatu.
Podczas wprowadzania do systemu umowy o pracę i wybierając w wymiarze czasu pracy - częściowy etat, np. 3/4, 1/2 pojawi się dodatkowa rubryka LIMIT GODZIN gdzie należy wprowadzić odpowiednią wartość. Informacja ta zostanie umieszona na wydruku umowy.
Co ważne, informacja ta pojawi się tylko w sytuacji, kiedy w danym zakładzie pracy nie funkcjonuje Regulamin pracy. Opcja ta zaznaczana jest w zakładce USTAWIENIA » INNE » KADRY » REGULAMIN PRACY.
Bardzo istotnym elementem jest wybór odpowiednich parametrów dotyczących wyliczania podatku dochodowego. Stosowanie ulgi podatkowej (kwoty zmniejszającej podatek), kosztów uzyskania przychodu a także informacje o zwolnieniach z podatku to istotne dane, wpływające na prawidłowe naliczenie podatku dochodowego pracownika.
Ulga podatkowa
Od 2023 roku na PIT-2 podatnik określa wszystkie informacje mające wpływ na sposób ustalania zaliczki na podatek dochodowy, w tym kwotę wolną od podatku (w jakich częściach ma być stosowana – maksymalnie 3 płatników). Oznacza to, że podatnik może wskazać w oświadczeniu składanym płatnikowi, czy ma on zmniejszać zaliczkę o kwotę stanowiącą:
Kwota zmniejszająca podatek w sumie nie może przekroczyć 300 zł miesięcznie. System wFirma będzie pilnował, czy limit jest wykorzystany odpowiednio. W przypadku gdy podczas dodawania listy płac będzie on wykraczał poza 300 zł lub ponad 600 zł (jeśli w systemie ustalono podwójną kwotę wolną), system automatycznie obniży kwotę wolną do wspomnianego limitu.
Koszty uzyskania przychodu
Wyboru podwyższonych kosztów uzyskania przychodu, odliczanych przy wyliczeniu podstawy opodatkowania, dokonuje się na podstawie złożonego przez pracownika oświadczenia o zamieszkaniu poza miejscowością, w której mieści się siedziba pracodawcy, oraz że nie otrzymuje dodatku za rozłąkę. Można także wybrać zwykłe koszty lub brak - wtedy koszty nie będą naliczane. Nowe stawki kosztów uzyskania przychodu obowiązują od dnia 1 października 2019 roku.
Stopa procentowa podatku
System wFirma umożliwia przypisanie danej umowie odpowiednią wysokość stawki podatku dochodowego. Od 1 lipca 2022 r. roku pierwszemu progowi podatkowemu została przypisana stawka 12%. Drugi próg, niezmiennie, wynosi 32%. Od 2022 roku zmieniono próg podatkowy i został on znacząco zwiększony do 120 tys. zł.
Zwolnienie z PIT
W związku ze zmianami prawnymi, które weszły w życie 1 sierpnia 2019 roku pracownicy do 26 roku życia mają prawo korzystać z ulgi bez PIT dla młodych. Po przypisaniu tej ulgi, od wynagrodzenia pracownika nie będzie wyliczana zaliczka na podatek dochody w związku z przysługującym mu zwolnieniem.
Od 2022 r. wprowadzone zostały również inne zwolnienia z podatku dochodowego. Są to:
Ulga dla rodziców (4+) - mogą z niej skorzystać rodzice wychowujący co najmniej 4 dzieci.
Ulga na powrót - ulga z której mogą korzystać osoby, które zmienią rezydencję podatkową na polską.
Pracujący emeryt - z ulgi może skorzystać osoba po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, która ma przyznane prawo do emerytury, ale jej nie pobiera i jednocześnie jest zatrudniona
Co ważne pracodawca może stosować te zwolnienia tylko jeśli pracownik złoży pracodawcy wniosek o stosowanie danej ulgi.
Niepobieranie zaliczki na podatek
Kwota wolna od podatku to określona przez przepisy kwota dochodów podatnika, od której nie jest naliczany podatek dochodowy. Obecnie kwota wolna od podatku wynosi 30 tys. zł. Od 1 stycznia 2023 roku katalog osób, które mogą korzystać i złożyć wniosek o niepobieranie zaliczki na podatek, został poszerzony o osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę. W systemie wFirma wprowadzono możliwość oznaczenia wspomnianego zwolnienia.
System pilnuje wskazanego limitu 30 tys. zł w obrębie jednego źródła. Pracodawca ma bowiem obowiązek pilnować limitu 30 000 zł w ramach danej umowy (źródła przychodu).
Dodawanie umowy o pracę nie może się obejść bez określenia parametrów dotyczących składek ZUS. Pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o prace mają naliczane składki emerytalno-rentowe, chorobowe, wypadkowe oraz zdrowotne.
W zakładce ZUS oznacza się, czy pracownik podlega obowiązkowi opłacania składek na Fundusz Pracy. Składki na Fundusz Pracy nie opłaca się:
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych: zwolnienie z obowiązku opłacania składek na FGŚP występuje:
Fundusz Emerytur Pomostowych: składki na FEP opłaca się za pracownika, który spełnia łącznie dwa warunki:
W zakładce ZUS można także zmienić kod tytułu ubezpieczenia pracownika, który domyślnie ustawiony jest na 01 10 - pracownik podlegający ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu.
Zmieniając kod tytułu ubezpieczenia w umowie, można rozliczać pracowników młodocianych lub pracę nakładczą.
Od 2021 roku, podczas zatrudnienia osób na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenie należy zgłosić do ZUS na deklaracji ZUS ZUA lub ZUS ZZA z określonym kodem zawodu. Informację tą można oznaczyć już podczas dodawania w systemie umowy o pracę, w zakładce ZUS. Pomocna może być wyszukiwarka kodów zawodów.
Dodawanie umowy o pracę w systemie w zakładce ZUS można połączyć z dodaniem Informacji o rocznej podstawie wymiaru składek od początku roku.
Możliwe jest dopisanie w umowie innych warunków zatrudnienia, czyli np. możliwość przyznania premii, klauzulę dotyczącą okresu wypowiedzenia dla umowy na czas określony zawartej na okres dłuższy niż 6 miesięcy, itp.
Po wprowadzeniu danych należy zapisać zmiany, w ten sposób dodawanie umowy o pracę zostanie zakończone.
Podpisaną przez strony umowę należy przechowywać w części B akt osobowych pracownika. Zawarcie umowy o pracę wiąże się także z obowiązkiem zgłoszenia pracownika do ZUS na formularzu ZUS ZUA.
Wszystkie dane wprowadzane w kolejnych zakładkach wpływają bezpośrednio na podgląd wyliczeń wynagrodzenia pracownika, w kwocie brutto, netto, całkowitego kosztu zatrudnienia i wielkości odprowadzanych składek. Jest to wygodne narzędzie do przeprowadzenia prognozy wynagrodzenia pracownika. Jednak co ważne są to dane poglądowe. Ostateczna kwota netto pracownika ustalana jest na podstawie wygenerowanej listy płac.
Wprowadzoną do systemu umowę można opublikować pracownikowi na panelu ePracownik, skutkiem czego pracownikowi zostaną udostępnione jego godziny pracy zgodne z parametrami ustawionymi w umowie systemowej.
Po kliknięciu na numer umowy otworzy się okno gdzie w zakładce podstawowe informacje można sprawdzić ustawienia wprowadzone podczas dodawania umowy. Po kliknięciu w strzałkę w dół zostaną rozwinięte szczegóły każdej z zakładek. Dzięki temu nie trzeba wykonywać modyfikacji, aby sprawdzić wybrane parametry.
Polecamy także zapoznanie się z artykułami na temat obowiązków związanych z zatrudnianiem pracowników: Obowiązki przedsiębiorcy zatrudniającego pracowników wobec urzędu skarbowego i ZUS.