W ubiegłym miesiącu przekroczyłam limit zwolnienia z kasy fiskalnej przez co byłam zmuszona do jej zakupu. Jak zaksięgować w systemie zakup kasy fiskalnej?
Schemat księgowania zakupu kasy fiskalnej różni się w zależności od jej wartości. Dodatkowo, jeżeli przedsiębiorca spełni określone warunki, może skorzystać z ulgi na kasę fiskalną. Schemat odliczenia ulgi w pliku JPK V7 w systemie opisany jest w artykule: Ulga na zakup kasy fiskalnej.
Jeżeli wartość zakupionej kasy fiskalnej nie przekracza kwoty 10 000 zł (netto u czynnego podatnika VAT, brutto u zwolnionego) to zakup kasy fiskalnej można wprowadzić bezpośrednio do kosztów poprzez WYDATKI » KSIĘGOWANIE » DODAJ » FAKTURA VAT/(BEZ VAT) jako rodzaj wydatku: INNE WYDATKI ZWIĄZANE Z DZIAŁALNOŚCIĄ GOSPODARCZĄ. Tym sposobem wydatek zostanie zaliczony do kosztów uzyskania przychodu i zostanie zaksięgowany w kolumnie 13 KPiR. Natomiast podatek VAT naliczony trafi do Rejestru zakupów VAT (w przypadku faktury VAT).
Jeśli natomiast wartość kasy fiskalnej przekracza 10 000 zł, należy wprowadzić zakup do ewidencji środków trwałych. Wówczas księgowanie wygląda następująco: WYDATKI » KSIĘGOWANIE » DODAJ » FAKTURA VAT/(BEZ VAT) jako rodzaj wydatku: ZAKUP ŚRODKÓW TRWAŁYCH. Należy uzupełnić KATEGORIĘ oraz STAWKĘ AMORTYZACJI.
Po zapisaniu wydatku należy wydrukować dokument OT dotyczący przyjęcia kasy. W tym celu należy przejść do zakładki EWIDENCJE » ŚRODKI TRWAŁE, gdzie należy kliknąć na nazwę danego środka trwałego. W oknie, które się pojawi należy przejść do zakładki DOKUMENTY MAJĄTKOWE i zaznaczyć dokument OT, po czym wybrać opcję DRUKUJ. Pod wydrukowany dokument OT należy podpiąć kopię dokumentów dotyczących zakupu kasy fiskalnej i całość umieścić w dokumentacji księgowej firmy.
W zakładce PLAN AMORTYZACJI dostępny jest wykaz poszczególnych odpisów amortyzacyjnych w danym okresie czasu - odpisy amortyzacyjne będą księgowane na ostatni dzień miesiąca w kolumnie 13 KPiR.