Czynnymi podatnicy podatku od towarów i usług, są zobowiązani do prowadzenia rejestrów w celu rozliczenia podatku VAT. Rejestr VAT sprzedaży obejmuje sprzedaż opodatkowaną, w której znajdą się wszystkie faktury sprzedażowe. Sprawdź, jak należy prowadzić rejestr sprzedaży VAT!
Rejestr sprzedaży VAT znajduje się w zakładce EWIDENCJE » REJESTR VAT SPRZEDAŻY. Trafiają do niego automatycznie wszystkie faktury VAT wystawione w systemie wfirma.pl w zakładce PRZYCHODY » SPRZEDAŻ (w tym: faktury zaliczkowe) oraz dokumenty wystawione poza systemem, jeśli zostały wprowadzone w zakładce PRZYCHODY » INNE PRZYCHODY.
Ponadto, w rejestrze VAT sprzedaży można zweryfikować nadany kod GTU. Przy takiej fakturze, gdzie zastosowano kod GTU pojawia się ikona odhaczenia , gdzie po najechaniu na nią podświetla się zastosowany podczas wystawiania faktury kod GTU.
Wpisy do rejestru można również wprowadzić ręcznie, przechodząc do zakładki EWIDENCJE » REJESTR VAT SPRZEDAŻY » DODAJ WPIS. Pozycje wprowadzone w ten sposób nie podlegają ewidencji w Księdze Przychodów i Rozchodów czy Ewidencji Przychodów. Nie uwzględnia się ich również w podatku dochodowym czy zryczałtowanym podatku dochodowym w przypadku ryczałtu.
Wpisy są ujmowane wyłącznie w pliku JPK V7M / JPK V7K.
W rejestrze sprzedaży VAT istnieje możliwość załączenia dokumentów dotyczących danego wpisu dodanego bezpośrednio do rejestru. Służy do tego przycisk . Pojawia się on po najechaniu kursorem na dany wiersz.
Dzięki opcji POWIEL można powielić wpis dodany bezpośrednio w rejestrze sprzedaży VAT. Po zaznaczeniu danego wpisu i kliknięciu na opcję POWIEL, zostanie wyświetlone okno, w którym uzupełnione są dane: nabywca, data księgowania, stawka VAT oraz wartość netto z wpisu.
Wpisy można zaznaczyć przy użyciu opcji PRZEŁĄCZ ZAZNACZENIE znajdującej się w lewym górnym rogu tabeli rejestru sprzedaży (obok LP). Jeżeli jest więcej niż jeden wpis ręczny, przy kliknięciu na opcję PRZEŁĄCZ ZAZNACZENIE, pojawi się się dodatkowy przycisk POKAŻ ZAZNACZONE, dzięki któremu można wyselekcjonować wpisy dodane ręcznie. Jedynie wpisy dodane bezpośrednio do rejestru sprzedaży VAT można usuwać lub modyfikować.
W niektórych sytuacjach przedsiębiorca jest obowiązany dodać wpisy bezpośrednio do pliku JPK V7M / JPK V7K. Dotyczy to sytuacji, gdy podatnik musi dokonać:
Po zapisaniu zostaną automatycznie dodane wpisy w pliku JPK V7 za dany okres rozliczeniowy.
Wpisy w rejestrze sprzedaży VAT można filtrować zgodnie z zaznaczeniem:
Służą do tego filtry dostępne pod tabelą.
Rejestr sprzedaży VAT można wydrukować, wybierając w pasku zadań opcję DRUKUJ.
Wpisy ujęte w danym miesiącu w Rejestrze sprzedaży VAT zostaną uwzględnione w pliku JPK V7 za ten okres.