Zakup samochodu ciężarowego stanowiącego majątek firmy należy właściwie zaksięgować w systemie, a pojazd wprowadzić do ewidencji środków trwałych. Sposób jego księgowania w systemie uzależniony jest od otrzymanego dokumentu zakupu oraz sposobu użytkowania pojazdu w działalności.
Zakup samochodu ciężarowego do systemu można wprowadzić na dwa sposoby, w zależności od rodzaju dokumentu zakupu:
Faktura VAT: WYDATKI » KSIĘGOWANIE » DODAJ » FAKTURA VAT » MAJĄTEK TRWAŁY » ZAKUP SAMOCHODU CIĘŻAROWEGO - "KŚT. 742".
Umowa kupna-sprzedaży, faktura VAT marża, faktura bez VAT, rachunek: WYDATKI » KSIĘGOWANIE » DODAJ » FAKTURA (BEZ VAT) » MAJĄTEK TRWAŁY » ZAKUP SAMOCHODU CIĘŻAROWEGO - "KŚT. 742".
W oknie dodawania wydatku należy uzupełnić podstawowe dane z dokumentu zakupu. Po wyborze rodzaju wydatku ZAKUP SAMOCHODU CIĘŻAROWEGO - "KŚT. 742" system wymusi uzupełnienie danych dotyczących samego pojazdu.
Metoda oraz stawka amortyzacji zostaną automatycznie uzupełnione. Data wprowadzenia powinna być faktyczną datą w jakiej pojazd został przekazany do działalności. Po uzupełnieniu danych na fakturze i wybraniu opcji ZAPISZ należy odpowiednio zdefiniować pojazd. Wybór odpowiednich parametrów będzie miał wpływ na odliczenie podatku VAT oraz rozliczenie kosztów związanych z samochodem w KPiR.
W przypadku pojazdów ciężarowych dla celów podatkowych należy zdefiniować czy pojazd jest o masie całkowitej:
Dla samochodów o macie całkowitej poniżej 3,5t bez bez VAT-1/VAT-2 dodatkowo należy określić SPOSÓB UŻYWANIA go w działalności:
W przypadku użytkowania pojazdu TYLKO W DZIAŁALNOŚCI wyświetli się dodatkowe okno, w którym należy uzupełnić aktualny stan licznika oraz datę pomiaru:
Po zapisaniu samochód zostanie ujęty nie tylko w ewidencji środków trwałych, ale również w ewidencji pojazdów, która znajduje się w zakładce EWIDENCJE » POJAZDY.
W rejestrze VAT zakupu zostanie ujęta wartość odliczonego podatku. Do Księgi Przychodów i Rozchodów będą trafiały odpisy amortyzacyjne zgodnie z planem amortyzacji, który można zobaczyć w zakładce EWIDENCJE » ŚRODKI TRWAŁE.
System automatycznie wygeneruje dokument OT, który należy wydrukować z zakładki EWIDENCJE » ŚRODKI TRWAŁE poprzez kliknięcie w nazwę danego środka trwałego i wybranie opcji DRUKUJ » DRUKUJ OT
lub przejście do zakładki DOKUMENTY MAJĄTKOWE. W zakładce tej znajduje się wygenerowany automatycznie dokument OT, który należy zaznaczyć i wybrać z górnego menu DRUKUJ » DRUKUJ OT. Pod wydruk trzeba podpiąć kopię dokumentu dokumentującej zakup samochodu oraz kopię dowodu rejestracyjnego.