Od 2019 roku akta osobowe pracownika zostały objęte nowymi zasadami ich prowadzenia. Od tego czasu akta osobowe mogą być prowadzone w wersji papierowej lub elektronicznej. System wFirma.pl oferuje możliwość prowadzenia akt osobowych w formie elektronicznej w pełni zgodnie w obowiązującymi przepisami i wymogami formalno-technicznymi.
Każdy pracodawca zatrudniający pracownika na podstawie umowy o pracę ma obowiązek prowadzenia akt osobowych pracownika. Dokumentacja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, a pracodawca sam decyduje, z której formy będzie korzystał. Akta osobowe pracownika powinny składać się z 5 części:
Pracodawca zobowiązany jest przechowywać akta osobowe przez 10 lat (dla zatrudnionych po 1 stycznia 2019 r.) lub 50 lat (dla pracowników zatrudnionych przed 1 stycznia 2019 r.)
W systemie można przechowywać skany dokumentów znajdujących się w aktach osobowych w podziale na poszczególne części.
W celu dodania dokumentu należy przejść do zakładki KADRY » PRACOWNICY kliknąć danego pracownika i przejść do zakładki DOKUMENTY » AKTA OSOBOWE.
Pojawią się foldery dla poszczególnych części akt osobowych - część A, część B, część C, część D oraz część E.
By dodać zeskanowany z papierowej wersji akt osobowych dokument należy wejść w odpowiedni folder, a następnie wybrać opcję DODAJ DOKUMENT » DODAJ DOKUMENT » NA PODSTAWIE PLIKU.
Po załączeniu pliku, wypełnieniu pola nazwa i dodaniu skanu z dysku, dokument zostanie zapisany w wybranej części akt osobowych pracownika.
Dodawanie skanów dokumentów akt osobowych w systemie nie ma wpływu na dokonywane w systemie rozliczenia i jest całkowicie dobrowolne.
Jednym z najważniejszych wymogów przy prowadzeniu dokumentów w formie elektronicznej jest opatrzenie wprowadzonych plików podpisem kwalifikowanym. W tym celu należy zaznaczyć wybrany dokument a następnie wybrać opcję PODPISZ.
Po wybraniu tej opcji pojawi się okno, w którym należy podpisać dokument poprzez wprowadzenie pinu posiadanego podpisu kwalifikowanego. Po zakończeniu, przy podpisanym dokumencie będzie znajdowała się ikona ołówka świadcząca o tym, że dokument został pomyślnie podpisany.
Aby w systemie dodać informacje o dacie ważności badań medycyny pracy, bądź terminie kolejnego szkolenia bhp, lub innego ważnego terminu, podczas dodawania skanu dokumentu do e-akt osobowych pracownika w systemie, można dokument powiązać z zadaniem, co pozwoli na kontrolowanie ważnych terminów dotyczących pracowników.
W trakcie dodawania do systemu skanu dokumentu, należy zaznaczyć w oknie dodawanie dokumentu Dodaj nowe zadanie.
Po kliknięciu Dodaj nowe zadanie system automatycznie przeniesie nas do okna Dodawania nowego zadania. Tu należy uzupełnić nazwę zadania i termin, kiedy system ma nam przypomnieć o wykonaniu zadania.
Po zapisaniu system przypisze zadanie do dokumentu.
Wszystkie dodane w ten sposób zadania są dostępne w zakładce CRM » Zadania. Z tego poziomu, można nimi zarządzać, modyfikować i zamykać.
Prowadzeni Akt osobowych jest ważnym obowiązkiem o którym powinien pamiętać każdy przedsiebiorca.