Wśród najczęściej wybieranych form prowadzenia ewidencji księgowej przez małych przedsiębiorców jest Księga Przychodów i Rozchodów, tj. KPiR. Ewidencjonuje się w niej osiągane przychody i koszty, jakie poniesiono w związku z prowadzoną działalnością. Taka ewidencja pozwala w prosty sposób określić zobowiązania podatkowe z tytułu podatku dochodowego w danym okresie.
Do Księgi Przychodów i Rozchodów znajdującej się w zakładce EWIDENCJE » KPiR trafiają wszystkie wpisy wprowadzone w zakładkach PRZYCHODY i WYDATKI.
Faktury VAT lub faktury (bez VAT) wprowadzone do systemu wfirma.pl w odpowiednich schematach księgowych trafiają do właściwych kolumn:
Wpisy do Księgi można również wprowadzić ręcznie, bezpośrednio w zakładce EWIDENCJE » KPiR » DODAJ WPIS.
Do każdego wpisu w KPiR można załączyć dokument, poprzez kliknięcie na symbol: . Pojawia się on po najechaniu kursorem na dany wiersz.
Opcja Powiel daje możliwość powielenia dodanych wpisów ręcznych do KPiR. W tym celu należy zaznaczyć odpowiedni wpis i następnie wybrać opcję POWIEL. Po kliknięciu wyświetli się okno, w którym są uzupełnione dane, tj. dane kontrahenta oraz wartość w danej kolumnie KPiR.
W zakładce EWIDENCJE » KPiR można usuwać bądź modyfikować tylko wpisy bezpośrednio wprowadzane poprzez zakładkę EWIDENCJE. Wpisy te można zaznaczyć przy użyciu opcji Przełącz zaznaczenie znajdującej się w lewym górnym rogu KPiR (obok LP). Jeżeli wpisów ręcznych jest więcej niż jeden, to wtedy też pojawi się dodatkowy przycisk Pokaż zaznaczone, dzięki któremu można wyselekcjonować wpisy dodane ręcznie.
Dostępna jest także opcja trybu pełnoekranowego, która wprowadza znaczne ułatwienie przy numerowaniu dokumentów zgodnie z KPiR. Wystarczy kliknąć ikonę trybu pełnoekranowego w prawym górnym rogu tabeli PKPiR.
Z systemu można wydrukować Księgę Przychodów i Rozchodów. W tym celu należy przejść do zakładki: EWIDENCJE » KPiR i u dołu strony wybrać okres za jaki KPiR ma zostać wygenerowane. Po czym z menu należy wybrać opcję Drukuj KPiR.
W systemie wfirma.pl można również wydrukować podsumowanie Księgi Przychodów i Rozchodów. W celu wydrukowania podsumowania należy na dole strony ustawić filtr dla odpowiedniego okresu, a następnie z górnego menu wybrać opcję Drukuj podsumowanie.
Dokument składa się z dwóch tabelek. W pierwszej przedstawione jest podsumowanie z danego miesiąca, natomiast druga tabelka przedstawia wartości narastająco w każdym miesiącu.
Dostępna jest również opcja drukowania bilansu. W tym celu należy na dole strony ustawić filtry dla odpowiedniego okresu, a następnie z górnego menu wybrać opcję Drukuj bilans.
Na podstawie zapisów w Księdze Przychodów i Rozchodów wyliczane są miesięczna bądź kwartalna zaliczka na podatek dochodowy oraz roczne deklaracje podatku dochodowego.
W zakładce EWIDENCJE » KPiR istnieje możliwość wydrukowania miesięcznej amortyzacji środka trwałego, poprzez kliknięcie na wiersz AMORTYZACJA ŚRODKÓW TRWAŁYCH w KPiR, a następnie kliknięcie na opcję DRUKUJ MIESIĘCZNĄ AMORTYZACJĘ.
W celu pobrania JPK KPiR należy przejść do zakładki EWIDENCJE » KPIR » POBIERZ JPK PKPIR. Pobrany zostanie dokument w formacie XML.